Videot

Peruskoulu tuuliajolla – kuinka vaatimustason lasku ja sokea digiusko romahduttivat osaamisen?

Pisa-tulokset romahtavat, mutta koulujen antamat arvosanat eivät – mitä tämä kertoo suomalaisesta koululaitoksesta ja arvosanojen inflaatiosta? Tarvitaanko lisää digioppimista vai perinteisiä koulukirjoja? Kuka taas hyötyy seinättömistä luokista – vai hyötyykö kukaan?

Suomen Perusta julkaisi muutama vuosi sitten Mai Allon kirjoittaman teoksen ’Koulukirja – kymmenen myyttiä suomalaisesta peruskoulusta’, jossa analysoitiin suomalaisen peruskoulun ongelmia ja kritisoitiin etenkin vaatimustason laskua ja sokeaa uskoa oppimisen digitalisaatioon. Viime vuosina digitalisaation ylilyönteihin onkin herätty laajalti, ja esimerkiksi kännyköiden käyttö ollaan kieltämässä oppitunneilta ja perinteisiin koulukirjoihin palaamisesta keskustellaan kunnissa.

Kouluihin liittyvät asiat ovat kunnallisen päätöksenteon ytimessä, joten Suomen Perustan videolla palataan kuntavaalien lähestyessä Koulukirjan teemoihin, ja aiheesta ovat keskustelemassa teoksen kirjoittanut opettaja ja tietokirjailija Mai Allo ja toiminnanjohtaja Simo Grönroos.